Vitaminy v tabletách? Děti je nepotřebují
„Vitaminy pro děti s příchutí meruňky, lesní jahody a borůvky, navíc s hračkou… doporučuje se především dětem v zimním a předjarním období. Jsou nezbytné pro správný vývoj dětského organismu".
"Obsahují složky, které hrají v dětské výživě nezastupitelnou roli, vitaminy C a E jsou významnými antioxidanty, které chrání organismus před volnými radikály nacházejícími se ve znečištěném životním prostředí. Udělejte pro své děti to nejlepší.“
Tak takhle nějak vypadají reklamy na všechna ta barevná lákadla, která na nás křičí odevšud, z televizních reklam, časopisů i lékáren. Kdo by jim odolal? Dokonce i maminky, které jejich účinky neuznávají, podléhají prosbám dětí, a kupují vitaminy jako bonbóny, často i navzdory svému přesvědčení, že daleko více céčka je v kyselém zelí nebo černému rybízu anebo, že daleko lepší by bylo zajít s dětmi třeba do lesa.
Udělat pro své děti to nejlepší, jak říkají reklamy, chtějí asi všichni rodiče. Ano, už ze školy víme že vitaminy jsou živiny nezbytné pro organismus. Kromě vitaminu D, který se tvoří v těle působením ultrafialových paprsků na kůži, a vitaminu K, vytvářeném bakteriemi ve střevech, je jejich jediným zdrojem potrava.
Vitaminy se obvykle dělí do dvou skupin: vitaminy rozpustné ve vodě (vitaminy skupiny B a vitamin C), které se nemohou ukládat do zásoby, a proto se musí trvale dodávat v potravě, a vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K); ty se ukládají do tukových tkání lidského těla. Nedostatek nebo nepřítomnost kteréhokoli vitaminu může vyvolat onemocnění. Škodlivé však může být i nadměrné množství vitaminů, zvláště těch, které se rozpouštějí v tucích.
Pro udržení zdraví jsou ale podle odborníků zapotřebí jen velmi malá množství vitaminů a existuje jen málo důkazů pro to, že by jejich zvýšený příjem přinášel jakýkoliv prospěch. Některé vitaminy, zejména vitamin A a D, mohou být při nadměrném přísunu dokonce nebezpečné a vyvolávají onemocnění z hypervitaminozy.
Na to, co děti jedí, mají nepřímý vliv právě televizní reklamní kampaně. Dokazují to i výzkumy zdravotních organizací. Naproti tomu výzkumy vědců často svědčí o tom, že vitaminy nabízené ve sladkých pilulkách jsou skutečně jen lákadlem farmaceutických firem a jejich účinky se nedají srovnávat s tím, co dodává tělu syrová strava.
Vitamíny z reklam nedoporučuje například dětská lékařka a homeopatka z Olomouce Blanka Krtičková. „Vitaminy v tabletách nedoporučuji – není jich vůbec zapotřebí. V syrové stravě – zelenině a ovoci se nacházejí všechny vitaminy, které tělo potřebuje. Dětí, kterým doporučujeme doplňovat dávku vitaminů, je opravdu jen velice málo.“
Výživa je rozhodujícím faktorem, kterým můžeme v dobrém slova smyslu ovlivnit vývoj dítěte, a dokonce i jeho zdravotní stav v dospělosti. V období růstu a dospívání organismus prochází důležitými fázemi psychomotorického vývoje, roste a zpevňuje se kostra a dotváří imunitní systém. Proto je velmi důležité dbát na to, co děti jedí. Nenechávejme se ale obelhávat televizními reklamami. Jak zjistili například odborníci v testu Mladé fronty Dnes, dětské potraviny z televizních reklam sice dětem dodají potřebnou energii, ale s ní také notnou dávku cukrů a tuků. Sycené nápoje zase obsahují jen velmi malé množství skutečné ovocné šťávy, některé ovocné nápoje, tzv. multivitaminy, vypadají sice na první pohled zdravě a ovocně – ve skutečnosti ale obsahují obrovské množství cukru, který s cukrem ovocným nemá vůbec nic společného.
Reklama je tedy špatný rádce a pokud chcete dobrou radu, dejte raději na zkušenosti babiček, anebo třeba poznatky bylinkářky Jarmily Podhorné, která říká: „Jedničkou na posílení imunity je jednoznačně černý rybíz, výtažky lesního bezu hroznatého, ořešák či lichořeřišnice. Pročišťují organismus a zvyšují imunitu. Imunita ale souvisí s naší psychikou a proto nezapomínejme na pohyb na čerstvém vzduchu.“
Tento článek byl
otištěn v časopise
Svět Grálu č. 12/2007
